Burn Notice - Part 4

publicerat i Utförsäkring;

Utförsäkring, säkerligen ett ord som de allra flesta i välfärdsstaten Sverige hört talas om men vad innebär det, egentligen?

Jag vet inte riktigt heller men jag ska försöka förklara, och för att ni inte ska avlida av för mycket text och ordbajseri på en och samma gång har jag delat in det hela i kortare delavsnitt under rubriken: ”Burn Notice – Part 1, 2 osv.” samt att de finns under kategorin ”Utförsäkring”.

Dock som med allt annat i den byråkratirelaterade djungeln råder jag dig att säkerställa att du har korrekt information från de myndigheter som det rör sig om, då det jag delger är endast min uppfattning och mina erfarenheter utifrån mina förutsättningar (där jag är fast anställd, medlem i a-kassan och befinner mig i rehabiliteringsfas och arbete/arbetsträning under tiden jag blir utförsäkrad).

Så vad handlar det om rent övergripande då?
Här hittar ni del 1, del 2 och del 3 och här kommer del 4.

 

Vad blir skillnaderna nu när ärendet hanteras av Arbetsförmedlingen?

Det finns ett antal väsentliga skillnader och är du arbetslös sedan tidigare, alternativt om din arbetsgivare inte kan erbjuda en annan tjänst som är bättre lämpad för dig i din situation – ja då kommer Arbetsförmedlingen försöka hitta en annan arbetsgivare åt dig. För nu ska här arbetstränas!

Men nu utgår jag ifrån mig och jag har en fast anställning, jag har blivit omplacerad hos min arbetsgivare i en roll mer anpassad efter min situation och mitt rehabiliteringsbehov.

Åtgärden kallas dock fortfarande arbetslivsintroduktion, precis som om man är arbetslös, och man befinner sig i denna åtgärd under 3 månader totalt. 

Målet är att personen ska ut i arbete igen och bort från sjukskrivningen. Dock, man behöver inte nödvändigtvis vara uppe på 100% (eller den sysselsättningsgrad som nu är aktuell för personen) men alla parter (arbetsgivaren, Arbetsförmedlingen och individen själv såklart) ska jobba för att personen ska kunna nyttjas i arbete maximalt. Nödvändiga åtgärder ska vidtas, både Arbetsförmedlingen och arbetsgivaren är skyldiga att göra rimliga anpassningar av arbetsplatsen för att bättre passa individens behov, men självklart har individen själv det största ansvaret.

När Arbetsförmedlingen äger ärendet ska frekventa möten ske (1 gång/mån) tillsammans med handläggaren för att diskutera och dokumentera framstegen. Eller det eventuella misslyckandet, om man nu får uttrycka sig så plumt, vilket jag får för jag är lite bitter...

Skulle du bli sjuk under tiden du befinner dig i arbetslivsintroduktionen, ska du ringa och sjukanmäla dig hos Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, arbetsgivaren (och jag kommer även höra av mig till a-kassan, bara för att vara på den säkra sidan).

Man måste vara frisk och kry för att orka vara sjuk...

 

Kommentera inlägget här :