Burn Notice - Part 3

publicerat i Utförsäkring;

Utförsäkring, säkerligen ett ord som de allra flesta i välfärdsstaten Sverige hört talas om men vad innebär det, egentligen?

Jag vet inte riktigt heller men jag ska försöka förklara, och för att ni inte ska avlida av för mycket text och ordbajseri på en och samma gång har jag delat in det hela i kortare delavsnitt under rubriken: ”Burn Notice – Part 1, 2 osv.” samt att de finns under kategorin ”Utförsäkring”.

Dock som med allt annat i den byråkratirelaterade djungeln råder jag dig att säkerställa att du har korrekt information från de myndigheter som det rör sig om, då det jag delger är endast min uppfattning och mina erfarenheter utifrån mina förutsättningar (där jag är fast anställd, medlem i a-kassan och befinner mig i rehabiliteringsfas och arbete/arbetsträning under tiden jag blir utförsäkrad).

Så vad handlar det om rent övergripande då?
Här hittar ni del 1 och här del 2, och nu vidare till del 3.

 
Nåväl. När dagen U (som i Utförsäkrad) närmar sig bör man ha ett möte med sin handläggare från Försäkringskassan och den nya handläggaren på Arbetsförmedlingen.
 
Ett sånt möte hade jag i juni, tillsammans med personalchefen från min arbetsgivares sida också. Eftersom det är en byråkratidjungel och en situation som sannolikt är ny för dig att befinna dig i, så är detta är något jag uppmanar alla berörda att göra för att säkerställa att samtliga parter får samma information om vad som komma skall.
 
Men Försäkringskassan får självfallet information om din stundande utförsäkring oavsett vad, de håller verkligen koll på dina dagar... Även a-kassan får informationen per automatik, via Försäkringskassan (är ni förvirrade än?).
 
A-kassan kräver arbetsgivarintyg för minst 12 månaders arbetad tid för sjukskrivningsperioden, och det är något din arbetsgivare måste bistå med. Det är väldigt noga hur intyget ska fyllas i, och de skickar brev hem till dig med instruktioner som du bör delge din arbetsgivare.
 
Utifrån arbetsgivarintyget ska ett beslut fattas kring vilken ersättning som ska utgå för ditt ärende, och det brukar kunna ta upp till 14 dagar från det att all efterfrågad information är inskickad, och såklart komplett. Så säkerställ att du tillhandahåller alla uppgifter i så god tid som möjligt, för att du ska få ersättningen i tid!
 
Minimibeloppet för denna ersättning beskrev jag tidigare i del 2, och motsvarar ungefär 99 spänn om dagen efter skatt. Det är vad du får ut om du t.ex. inte är medlem i a-kassan. Så om du tycker att medlemsavgiften är för dyr eller för onödig att betala varje månad, betänk då på hur du ska klara dig på under 2000kr i månaden om du blir sjuk, och utförsäkrad...
 
Nåväl, igen. Din ersättning bedöms utifrån löneläget du legat på innan sjukskrivningen och kan därför variera, men självklart finns det ett tak för detta också.
 
Vad min ersättning blir, det vet jag inte än då jag skickade in papperna i tisdags, och självklart inte hunnit få besked i frågan än.
 
 

Kommentera inlägget här :